En dag under Coronavåren 2020 damp det ner ett mail från två legender inom reklamvärlden.

Den ene, Steve Trygg, med huvuddelen av sin karriär på reklambyrån Andersson & Lembke i USA. Den andre, Hans Brindfors, som ligger bakom den internationella succén med Absolut Vodka.

Steve är ensam svensk i Wall Street Journals ”Advertising Hall of Fame” och Hans har sopat hem fler utmärkelser än någon annan i Reklamsverige.

”Minnessjukdomar drabbar i olika åldrar. Ibland drabbar de människor som är mitt uppe i livet. Till synes friska men som de facto är sjuka. Osynligt sjuka. De är personer som genomgått en utredning och fått besked om att de påbörjat resan mot fullskalig Alzheimer. En resa som bara slutar på ett enda sätt. Samtidigt har de också fått veta att den troligtvis inte börjar ”på riktigt” förrän om fem eller kanske ännu fler år. Under tiden fram till dess är de så kallade "friska sjuka". En grupp som alltså lever i förstadiet till demens och Alzheimer.

Men vad står själva symbolen för? Det tror vi alla får tänka in själva. Varför inte ett hack i kurvan, livet går vidare.

Hans Brindfors och Steve Trygg, kreatörerna bakom namnet, symbolen och den grafiska profilen.