fbpx

Den här veckan tar min arbetspartner Gunilla Steinwall och jag nästa steg i vår opinionsbildning. Vi bildar Stiftelsen Alzheimer Life. Exakt vad vi ska göra återkommer jag till om en månad då vi också siktar på att ha vår nya hemsida uppe.
Men här ska jag berätta historien om själva namnet Alzheimer Life, logotypen och symbolen som ni ser ovan.
En dag under Coronavåren damp det ner ett mail från två legender inom reklamvärlden.
Den ene, Steve Trygg, kände jag efter att vi jobbat i samma styrelse för många år sedan. Eftersom Steve Trygg gjort huvuddelen av sin karriär på reklambyrån Andersson & Lembke i USA, blev han liknad vid en svensk Mad Man från TV-serien om reklambyråernas begynnande storhetstid på 50- och 60-talet. Steve är också ensam svensk i Wall Street Journals “Advertising Hall of Fame”
Den andre, Hans Brindfors, visste jag det mesta om, inte minst eftersom Hans ligger bakom den internationella succén med Absolut Vodka. Hans Brindfors har sopat hem fler utmärkelser än någon annan i Reklam-Sverige.  För ett halvår sedan kom Steve och Hans t ex ut med boken om själen bakom varumärket Ikea (”The very special soul of a very special company”)
Ja, jag tror inte jag behöver berätta mer om vilka tungviktare dessa två herrar är när det gäller varumärken…

Reklamlegenderna Steve Trygg och Hans Brindfors ligger bakom varumärket, logon och symbolen för Alzheimer Life.
Reklamlegenderna Steve Trygg och Hans Brindfors ligger bakom varumärket, logon och symbolen för Alzheimer Life.

Strax efter påsk dimper det alltså ner ett mail med den ödmjuka texten: ”Hej, här kommer lite idéer och tankar från Steve och mig.”
Gunilla och jag hade pratat under våren om hur vi ska kunna bli ännu mer slagkraftiga inom opinionsbildningen kring Alzheimer. Vi hade ju min blogg och podcast, men vad kunde vi göra mer? Kanske en stiftelse så att all verksamhet inte blev så personligt knutet till mig?
Men som så ofta händer när man startar nya verksamheter, så vill man ju ha ett namn som man kan knyta upp sina visioner kring.
Jag visste att Steve Trygg följer min blogg av personliga skäl, och han brukar skicka mig artiklar om Alzheimer i amerikanska media. Så helt förvånad var jag inte att han hörde av sig. Men så öppnar jag följebrevet och läser:
”Minnessjukdomar drabbar människor mitt uppe i livet, till synes friska, men som de facto är sjuka. Osynligt sjuka. Personer som genomgått en minnesutredning och fått läkarbeskedet att de påbörjat resan in i Alzheimer, en resa som bara slutar på ett enda sätt. Men som också fått veta, att den troligtvis inte börjar ”på riktigt” förrän om fem, kanske ännu fler år. Under tiden är de Friska Sjuka.”
Det är så namnet Alzheimer Life kom till oss. Sjukdomen är idag förknippad med stigma, chock, förtvivlan och död. Vi vill med namnet – och stiftelsen – skapa en motbild. Ge hopp i mörkret, och stödja alla de som fått en diagnos på en kognitiv sjukdom, och som behöver verktyg för att kunna leva ett fungerande liv.
Namnet är också ett statement. Livet är inte slut i och med diagnosen. Och så finns det något uppkäftigt och överraskande i namnet.
Gunilla och jag blev överväldigade, inte minst när Steve och Hans berättade att de skänker namnet, logotypen och även symbolen till vår stiftelse.
”Det finns fler i vår omgivning med diagnosen och er ambition är beundransvärd. Vi vill stötta med det vi kan”, skriver Steve Trygg och Hans Brindfors i en förklaring till deras gåva.
Själva symbolen är vi speciellt glada över. Många kroniska sjukdomar har sina symboler. Tänk bröstcancer och Rosa Bandet. Men Alzheimer saknar ett märke eller ett pin. Det tänkte vi utveckla under den hösten. (Om ni har idéer kring själva nålen får ni gärna höra av er. Min mailadress finns på hemsidan.)
Men vad står själva symbolen för? Det tror jag alla får tänka in själva. Hans och Steves tanke är: Hack i kurvan, livet går vidare.
Själv får jag bilden av en minneslucka, som när jag ska försöka komma ihåg ett namn eller ansikte, eller vad jag gjorde igår kväll. Jag borde komma ihåg det, men det är som om synapserna inte har kontakt längre.
Så lägg namnet Alzheimer Life på minnet. Och kommentera gärna vad ni tycker om satsningen, stiftelsen, namnet och inte minst symbolen. Du har säkert din egen tolkning av vad du ser?

 Oj, vilka fina reaktioner på min artikel på DN debatt i fredags i förra veckan. Läkare, forskare, sköterskor, patienter och anhöriga hyllade initiativet. Massor av delningar och spridning i sociala medier. Det som gjorde mig extra glad var när DN berättade att artikeln var en av de mest lästa och klickade på DN Debatt under juli.

Ni såg väl nyheten i veckan om att kunna spåra Alzheimer i mycket tidiga skeden via enkla blodprover. Ni kunde läsa lite mer om det här på min blogg tidigare i sommar. Den ligger här. Nyheten om professor Oskar Hansson och hans forskarkollegor vid Lunds Universitet har även blivit en världssensation. Här har ni en hyllande artikel om upptäckten i New York Times. En forskare kallar det för ett banbrytande genombrott i forskningen. En annan menar att det låter som science fiction.

4 2 röster
Betygsätt inlägg

Kommentera inlägget här

Vill du enkelt kunna följa detta kommentarsfält genom att få e-postmeddelande? Klicka på Prenumerera nedan och välj mellan "När någon svarar på min kommentar" eller "På alla kommentarer"

Prenumerera
Jag vill få e-post:
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
0
Kommentera inlägget!x
()
x