fbpx

Neurologens tips för att stärka minnet.

Läsning av böcker med stort persongalleri och komplicerad intrig är viktigt som mental träning. Det menar en av USA:s ledande neurologer i en ny bok där han ger många andra tips till alls som är rädda för att dåligt minne kan vara början på Alzheimer.

Minnet. ”Alla över femtio lever i någon slags rädsla för det förskräckliga ”A” som i Alzheimers”, säger den amerikanske 80-årige neurologen och professorn Richard Restak från Washington som intervjuats i The Guardian om sin senaste bok av det tjugotal han skrivit: ”The Complete Guide to Memory: The Science of Strengthening Your Mind”.

”Många gånger är rädslan i onödan. Att gå in i ett rum och inte komma på varför, att förlägga sina nycklar, glasögon, mobil och plånbok eller glömma var du parkerat bilen är till delar normalt upp i åren. Det beror i första hand på bristande uppmärksamhet och koncentration.”

Om du inte minns var bilen är parkerad beror det oftast på att du inte varit tillräckligt uppmärksam på var du gjort det. Blir du presenterad för någon på en fest och sen glömmer namnet har du antagligen funderat på andra saker och inte varit fokuserad på att just komma ihåg den här personen.

”Konsten att minnas är konsten att vara uppmärksam” säger Retsak. Missar man det kodas de olika upplevelserna inte in i de olika minnesbankerna och blir svåra att komma åt i efterhand. Om man däremot hittar nycklarna i kylskåpet är det ett tecken på att någonting har hänt – det är annat än att bara vara ofokuserad och glömsk. Samma sak om man tidigare varit en skicklig kortspelare som kunnat memorera olika kort och inte längre klarar det. Då är det dags att ta reda på varför.

Retsak har också noterat att många av hans patienter tidigt har slutat att läsa romaner – det blir för svårt att följa de enskilda personernas öden och man glömmer vad som hänt dem i tidigare kapitel. Detta är olyckligt eftersom läsning av böcker med stort persongalleri och komplicerad intrig är av stort värde som mental träning. Det är framför allt det så kallade arbetsminnet som stimuleras och behöver tränas dagligen. Hans uppmaning är därför: ”Gör allt du kan för att fortsätta att läsa!”

Han uppmanar av det skälet också sina patienter att se över sina syn-och hörselproblem. Synen, för att kunna orientera sig och läsa, och hörseln för att kunna delta i de sociala sammanhang han bedömer som en av de viktigaste faktorerna för att kunna fungera och må bra trots en framskridande sjukdom. Att kunna läsa och höra, samtidigt som man arbetar med att behålla sitt minne gör att man bibehåller sitt ”gamla jag” längre, man blir en fortsatt intressant person att träffa och samtala med och kan fortsätta att delta i olika sociala sammanhang. Retsak hävdar att denna ”socialisering” är det absolut viktigaste för att hålla både sjukdomsutveckling och minnesförsämring stången.

En daglig siesta stärker minnet!

Boken innehåller också ett antal andra exempel på dagliga övningar och idéer som hjälper till att förbättra arbetsminnet i första hand. Han förespråkar förstås också de vanliga rekommendationerna om att undvika rökning, övervikt och dra ner på alkoholintaget. Det senare för att det efter 70 års ålder är onödigt att utsätta hjärnan för toxiska ämnen eftersom man vid den åldern inte längre har samma antal nervceller i hjärnan som förr. Så varför riskera dem man har kvar?

Annons

Så, träna på att vara fokuserad i vardagssysslorna, kolla upp syn och hörsel i tid, ta en daglig siesta (vilket också rekommenderas), följ med i samhällsutvecklingen och läs goda romaner med intressant och tankeväckande innehåll. Och träffa familj, grannar och vänner och behåll alla sociala förmågor inklusive träna minnet så länge det går är tips att ta till sig från denne erfarne professor. Säkert kan man ta sig ett gott glas vin då och då också utan att han skulle invända!

Skribent: Monica Axén, Alzheimer Life

Hela intervjun med Dr Retsak i The Guardian finns här.

Gratis seminarium om hjärnan och kognitionen!

Företaget Mindmore bjuder in till en gratis halvdag om kognition den 20 oktober, som sker både på plats och digitalt. I centrala Stockholm har man möjlighet att lyssna på olika professioner som arbetar med kognition och hur det hjälper dem i deras kliniska vardag. Det finns platser kvar om man vill vara på plats men det går också bra digitalt och man anmäler sig här: https://www.mindmore.com/framtidens-hjarnhalsa

4.8 9 röster
Betygsätt inlägg

Kommentera inlägget här

Vill du enkelt kunna följa detta kommentarsfält genom att få e-postmeddelande? Klicka på Prenumerera nedan och välj mellan "När någon svarar på min kommentar" eller "På alla kommentarer"

Prenumerera
Jag vill få e-post:

3 Kommentarer
Äldsta
Senaste
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

Bra inlägg. Jag gör precis detta du skriver om. Tyvärr har jag sista året haft en stor motgång som gjort mig stundtals deprimerad. Min bästa vän avled efter Corona dec 2021. Detta har satt en större press på mig. Hon var ju s.a.s min sköterska. Påminnde mig om saker jag ev. glömt.
Men just detta med att fortsätta det sociala livet hjälper mig.

Henrik är en person jag ”följt” i många år.Många kloka saker har han framfört under årens gång ! Tack för det !

Intressant läsning. En kompletterande träning kan vara att göra färdigt en sak i taget i denna stressande tillvaro med många intryck. Jag och mina kompisar, alla 70 +, upplever att man har mycket att göra. Passar på att ta med flera grejer samtidigt för att slippa gå flera gånger. Mobiltelefon eller grannar som ber om hjälp avbryter tankarna dagligen. Det man då har i händerna, ställer man ifrån sig och gör det man bli ombedd. Att sedan ta itu med prylarna man skulle ställa undan sker inte alltid. Maken kommer hem och frågar: varför står det ett paket havregryn i hallon eller var är tejpen, som alltid ska ligga i skåpet? Det är klokt att sluta med tron att man hinner mer. Tvärtom, sedan får man ägna tid åt att leta var man ställde sakerna. 😀

3
0
Kommentera inlägget!x
()
x